موضوع: "مذهبی"

سالگرد غزوه احد شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

 

#یا_سیدالکریم

🏴 السَّلامُ عَلیْکَ یا مَنْ بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی…

 

عید مبعث مبارک

 


نبوده چون تو بشیری نبوده چون تو نذیری
نبوده با تو شبیهی نبوده با تو نظیری

تو دست شمس ببستی سر قمر بشکستی
تو را به سایه چه حاجت که نیری و منیری

به بازوان معزی شکسته عزت عزی
بتان نموده مکسر شکوه خیر کثیری

چه بوی دلکش و نازی چه عطر شامه نوازی
نبی عنبر و عودی رسول مشک و عبیری

گهی به عرشی و بالا گهی به فرشی چون ماه
گهی به شهپر جبریل و گه میان حصیری

به گمرهان بیابان نشان روشن راهی
مسیر هرچه دلیلی دلیل هرچه مسیری

بسان ساحل دریا سوال هرچه غریقی
شبیه قطره ی باران جواب هرچه کویری

ستون محکم کسری نوشته ناکس و کس را
که نامه ای ننوشته چنان تو هیچ دبیری

کدام مثل کدام و کدام فخر کدام است
فقیر فخر تو گردیده یا تو فخر فقیری؟

تویی که کرده تجلی خدا به سینه صافت
زبس که آینه روحی ز بس زلال ضمیری

هم از تبار محبت هم از سلاله ی رحمت
پیام آور صلحی و بر سلام سفیری

کجاست نایب لایق که جانشین تو گردد
علی مگر که بیاید تو را رسد به وزیری

علی که راه ندارد بر او هراس و جهالت
علی که کفر ندارد از او گریز و گزیری

همو که شکل و شبیهش ادب ندیده فصیحی
همو که مثل و نظیرش عرب ندیده دلیری

همو که بسته لب ما “بما اقل و دل"ش
همو که باک ندارد ز هیچ امر خطیری

همو که گفته طبیبش به وقت سجده درآرید
اگر زدند ز غفلت براو ملاحده تیری

بریز باده ی رحمت به جام شیعه که چشمش
بود به دست تویی که خم شراب غدیری

پر از شعوری و شوری شفیع حشر و نشوری
قسیم ناری و نوری به فضل و جود شهیری

امین مذهب نوری امیر لشکر شوری
امینی و چه امینی؟ امیری و چه امیری

به مومنان به تشفّی به کافران به تجافی
تو صلح آتش و آبی تو جمع تیغ و حریری

تو را به تیغ چه حاجت که با کمند نگاهت
همه یلان جهان را گرفته ای به اسیری

مران مرا ز سرایت هَلا تویی که برایت
به زیر سایه ی طوبی خدا نهاده سریری

نشسته ایم به صف تا درآیی از در محشر
کز این جماعت از پا فتاده دست بگیری

ز من که عدت و عذری جز این قصیده ندارم
فغان اگر مپسندی دریغ اگر مپذیری

محمدرضا طهماسبی

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ

الكوثر

قرآن گشودم آیه‌ی محشر بیاورم

می‌خواستم که سوره‌ی کوثر بیاورم

من کیستم زفاطمه سر در بیاورم

باید کسی شبیه پیمبر بیاورم

هنگام وصفت عقل مرا ترک می‌کند

معراج رفته شأن تو را درک می‌کند

با نور تو زمین شَرف آسمان گرفت

چل روز مصطفی ثمری بی‌کران گرفت

پا بر زمین گذاشتی و خاک جان گرفت

تا آمدم بگویم زهرا زبان گرفت

گفتم که رخصتی بده بهتر بخوانمت

مهرت اجازه داد که مادر بخوانمت

مادر سلام، گوشه‌ی چشمی به ما کنید

مادر سلام، درد مرا هم دواکنید

با این امید در زده ام تا که وا کنید

لطفی به این اسیر یتیم گدا کنید

حالا اگر چه چادر تو وصله دار هست

من سائلم همیشه برایم انار هست

یا آیه آیه آیه‌ی خود ((هل اتی)) کنی

یا از کرم لباس عروسی عطا کنی

چادر امانتی بدهی تا چها کنی

یک قوم را به نور خدا آشنا کنی

دنیا تو را نخواست که اینقدر زشت شد

خاکی که زیر پای تو آمد بهشت شد

دنیا تمام ظلمت و تو مأورای نور

با تو کم است فاصله تا انتهای نور

همسایه ات اگر که شده آشنای نور

این بوده است از برکات دعای نور

در آسمان نور چه بدری ،شبیه توست

در سال یک شب است که قدری شبیه توست

در خانه عطر سیب تو از بس جمیل بود

یادآور بهشت خدای جلیل بود

سرچشمه ی وضوی تو از سلسبیل بود

جاروی خانه ی تو پر جبرئیل بود

دنیا به پای مهر تو از شرم آب شد

آبی که گشت مهرییه‌ی تو گلاب شد

آنکه تورا به جمله ی لولاک می شناخت

درک تورا فراتر از ادراک می شناخت

پرواز را چه کس بجز افلاک می شناخت

بانوی آب را پدر خاک می شناخت…

نام پدر همیشه به دنبال مادر است

خیر العمل محبت زهرا و حیدر است

 

مجید تال

💡 در ایتا ما را دنبال کنید👇

••✦•┈┈┈••❅✾❅••┈┈┈•✦••

#تاریخ‌پژوه_خلّاق| عضو شوید👇

🆔@tarikhpajooh

اکنون را دریاب

حسرت گذشته را نخور..

 علامه حسن زاده: مگذارید حسرت اوقات گذشته زندگانی گریبان گیرتان شود.

از لحظه لحظه عمرتان جرعه جرعه معرفت بجویید و بنوشید.

لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

آیه 23 سوره حدید

هشتم شوال تخریب حرم چهار امام معصوم(ع) در جنت البقیع

📜 تاریخچه‌ی تخریب حرم بقیع

 

📝 ظلم و جسارت وهابیت به آستان مقدس آل‌الله صلوات الله علیهم اجمعین

 

 

🔸 وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند.

 ⚔️در سال ۱۲۲۰ق، وهابیان پس از یک سال و نیم محاصره و در نتیجه شیوع قحطی در مدینه، شهر را به دست گرفتند.(پیش از آن شهر مدینه در تصرف عثمانی‌ها بود)

بنابر منابع موجود، سعود بن عبدالعزیز، پس از تسلیم شدن مدینه، همه اموال موجود در خزانه‌های حرم نبوی را توقیف کرد و همچنین دستور ویران کردن همه بناها و گنبدهای مدینه و از جمله قبرستان بقیع را صادر کرد.

بر همین اساس، بارگاه چهار امام شیعه و همچنین گنبد منسوب به حضرت فاطمه(س) که بیت الاحزان خوانده می‌شد، در حمله نخست وهابیان در سال ۱۲۲۰ق از میان رفت، و یا دچار خسارت جدی شد.

 

♨️ پس از این رخداد، دولت عثمانی، لشکری را برای تصرف مدینه و بازپس‌گیری آن از وهابیان فرستاد و در ذی‌الحجة ۱۲۲۷ق، حکومت بر مدینه را پس گرفت. بر همین اساس، محمود دوم، سی‌امین سلطان عثمانی، در سال ۱۲۳۴ق دستور بازسازی بارگاه‌ها را صادر کرد.

 

 

🗡⚔️ وهابیان بار دیگر در صفر ۱۳۴۴ق به مدینه حمله کردند. در این حمله، خسارت‌هایی به حرم نبوی و اماکن مذهبی وارد شد. 

هفت ماه بعد، در رمضان ۱۳۴۴ق، شیخ عبدالله بن بُلَیهد (۱۲۸۴-۱۳۵۹ق) که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۵ق، قاضی القضات مکه بود، وارد مدینه شد و با استفتائی از مفتیان مدینه، حکم تخریب قبور را دریافت کرد. بدین ترتیب در ۸ شوال ۱۳۴۴ق، بقعه‌های بقیع تخریب شد.

بر اساس اسناد موجود، پس از تخریب، ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در نامه‌ای به تاریخ ۱۲ شوال ۱۳۴۴ق خطاب به عبدالله بن بلیهد، اقدامات وی در این باره را تحسین کرد.

 

” وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ”

 

#تاریخ‌پژوهی‌فاطمه‌الزهرا(س)

حکمتی از نهج البلاغه

 

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : قَليلٌ تَدومُ عَلَيهِ ، أرجى مِن كَثيرٍ مَملولٍ مِنهُ

امام على عليه السلام : عمل اندك كه بر آن مداومت ورزى،

از عمل بسيار كه از آن خسته شوى اميدوار كننده تر است.

نهج البلاغه حکمت 278

جمعه

 

جمعه یعنی عطر نرگس در هوا سر می کشد

جمعه یعنی قلب عاشق سوی او پر می کشد

جمعه ها بهار صلوات است

دهانمان را خوشبو کنیم به ذکر صلوات بر حضرت محمد(ص) و خاندان مطهرش

ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

 

ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها تسلیت باد

💠 تعزیت عالمانه

▫️ دو نحو می ‌شود از فاطمیه بهره برد:
1️⃣ یکی اینکه خطبه فدکیه آن حضرت را درسی کرد بعد گریه کرد؛
2️⃣ یکی اینکه فقط گریه کرد.

▫️ فرق است بین دو نحوه بهره ‌برداری کردن از فاطمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)! یکی آن روایاتی که جبرئیل می ‌آید و مطالب را می ‌گوید را می ‌خواند و گریه می‌ کند و لو کسی برایش مدّاحی نکند؛ یکی تا کسی برایش مدّاحی نکند گریه نمی‌ کند؛ خیلی فرق است!

▫️ فهمیدن کمتر از گریه کردن ثواب ندارد! در آیه یازده سوره مبارکه «مجادله» فرمود اگر ما به یک آدم عادی یک درجه می ‌دهیم، به عالِم، چندین درجه می ‌دهیم: ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ﴾؛ یعنی مؤمنِ غیر عالم یک درجه دارد، مؤمنِ عالم چندین درجه.
هر دو در عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) شرکت می ‌کنند؛ اما یکی خطبه او را می ‌فهمد و بحث می ‌کند، یکی فقط آن آتش زدن را درک می ‌کند و گریه می‌ کند. فاصله خیلی است! حالا چرا ما آن بالایی را نرویم؟!
اگر برای انسان، نیل به درجات، ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟!

#فاطمیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی

کرم بین و لطف خداوندگار گنه بنده کرده‌ ست و او شرمسار

《فَلَمْ أَرَ مَوْلًي كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَي عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ يَا رَبِّ
إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إلَيْكَ وَ
تَتَوَدَّدُ إلَيَّ فَلاَ أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ،فَلَمْ
يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَهِ لِي وَ الإِْحْسَانِ إلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ
عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ ‌فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجَاهِلَ وَ جُدْ عَلَيْهِ
بِفَضْلِ إِحْسَانِكَ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ》

پس هيچ مولاي كريمي را بر بنده پستي، شكيباتر از تو بر خود نديدم، اي پروردگار من، تو مرا مي خواني، و من از تو روي مي گردانم،

با من دوستي مي ورزي و من با تو دشمني مي كنم، به من محبّت مي نمايي و از تو نمي پذيرم، گويا مرا بر تو منّت است،با همه اينها چيزي تو را باز نمي دارد از رحمت و احسان بر من، و تفضّل به جود و كرمت بر اين بنده،

بر بنده نادانت رحم كن، و با فزوني احسانت بر او جود آور، زيرا تو بخشنده كريمی.

فرازی از دعای افتتاح

تلنگر

امام علی علیه السلام:

«بادر الفرصۀ قبل أن تکون غصه»

                     فرصت را دریاب پیش از آن که (با از دست رفتن) سبب اندوه شود.                                                                              

1 3 4 5